تبلیغات
پایگاه مقاومت شهید امینی - شکوفایی استعدادهای بالقوه‌ی انسان در پرتو دستورات اسلام

شکوفایی استعدادهای بالقوه‌ی انسان در پرتو دستورات اسلام

             

انسان موجودی شگفت انگیز است که شناخت آن، زمینه را برای شناخت خداوند سبحان فراهم کرده و بستر را برای خداشناسی فراهم می‌کند:
  قَالَ النَّبِیُّ (ص) «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه‏» [۱]  هر کس خود را شناخت به تحقیق خدای خویش را شناخته است.
 انسان بالقوه بسیاری از کمالات معنوی و روحی را دارا می باشد؛ انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام آمده‌اند تا این کمالات را در انسان ظهور و بروز بدهند، هر انسانی می تواند به مراتب و کمالات انسان کامل راه یابد؛ چرا که این ظرفیت و گنجایش را خداوند در وجود انسان به ودیعه نهاده است و دستورات دین مقدس اسلام را برای همین امر نازل فرمود تا انسان بتواند با عمل به احکام و دستورات نورانی اسلام این مدارج را طی کرده و کمالات انسانی را کسب کند، مصداق کمال انسان «تقرّب به خدا» یا همان «قرب الى اللّه» است.[۲]
در ادعیه مختلف ائمه به ما یاد داده اند تا از خداوند سبحان، رسیدن به کمال انسانی(قرب الهی) را درخواست کنیم:
در دعای قنوت نماز عید فطر از خداوند درخواست می کنیم:«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ» اى خدا من از تو درخواست مى‌کنم بهترین چیزى را که بندگان نیکوکارت از تو درخواست کردند . اگر ائمه یاد داده اند از خداوند قرب الهی را درخواست کنیم؛ معلوم می شود ظرفیت پذیرش چنین مقامی را دارا هستیم و الا دعای ما لغو می‌شد.
نیز در زیارت عاشورا می خوانیم:« وَاَسْئَلُهُ اَنْ یُبَلِّغَنِى الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللّهِ» و از خدا درخواست می کنم که به مقام محمودی[۳] که خاص چهارده معصوم است مرا برساند .
و یا در دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم:«اُسئلکُ اللّهّم مِن خَیْرَ مَا سَأَلَکَ منه عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ » خدایا از تو می خواهم بهترین چیزی را که بندگان صالحت از تو خواسته اند.
تقرّب به خدا، فصل ممیز مکتب اخلاقى انبیا و اوصیا با سایر مکاتب اخلاقى است. و انبیاى الهى و اوصیاى آنها در طول تاریخ آن‏قدر بر این معنا تأکید کرده‏اند که حتى در ادبیات کفّار و مشرکان هم وارد شده است. مثلاً، قرآن از قول مشرکان مکه مى‏فرماید: «إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى»(زمر: ۳)؛ ما آن بت‏ها را فقط به خاطر این مى‏پرستیم که ما را به خدا نزدیک کنند. [۴]
نمونه بارز و کامل بندگان صالح خدا، ائمه طاهرین علیهم السلام هستند، در این ادعه مبارکه از خداوند آن چیزی را می خواهیم که ائمه می خواستند بنابراین در انسان استعداد رسیدن به مقام قرب الهی وجود دارد و آغاز سیر الی الله عمل نمودن به دستورات دین مقدس اسلام (عمل به واجبات و اجتناب از محارم) می باشد.

 پی نوشت:
................................................................................
[۱] بحارالأنوار ج ۲ ص ۳۲
[۲] محمدتقى مصباح، آموزش عقاید، ص ۲۴۶؛ همو، دروس فلسفه اخلاق، ص ۱۶۱؛ همو، پیش‏نیازهاى مدیریت اسلامى، تقریر
[۳]امام صادق(علیه السلام) درباره مقام محمود مى‏فرماید: مقام و مرتبه‏اى است كه همه پیشینیان و متأخران، غبطه آن را مى‏خورند.(نورالثقلین، ج ۳، ص ۲۰۶). در حدیث دیگرى چنین آمده‏است: وقتى على بن ابى طالب(علیه السلام)، آیه «فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً»؛(اسراء (۱۷)، آیه ۷۹). را تلاوت كرد، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)،به على(علیه السلام) فرمود: «همانا پروردگار متعال، شفاعت را به من بخشید تا در حق اهل توحید از امتم، شفاعت كنم و آن را درباره دشمنان تو و دشمنان فرزندان تو، ممنوع ساخت».(همان، ص ۲۰۷؛ تفسیر برهان، ج ۲، ص ۴۳۸)
[۴] محمدتقى مصباح، به سوى او، تحقیق محمدمهدى نادرى قمى، ص ۴۳




طبقه بندی: اخبار فرهنگی و اجتماعی،

تاریخ : سه شنبه 17 دی 1392 | 12:11 ب.ظ | نویسنده : دزفولیان | نظرات